Praktik

Den här veckan hade jag praktik. En underbar vecka men med lite slit hos Posten i Hallsta.
Man kanske tror att det inte finns så mycket att göra som praktikant på Posten, men tro mig...
Det finns så mycket mer än man tror. Jag fick hjälpa till att sortera posten efter dom sista siffrorna i postnumret, sedan fick jag stå och sortera posten inom ett visst postnummer och lägga in posten i olika fack som tillhörde olika villor eller lägenheter. Jag fick även följa med ut och dela ut posten i lite områden i Hallsta. Men dock var det ju så klart på cykel, men det var kul ändå att få cykla med en postcykel fast det var lite vingligt i början.
De två sista dagarna hade jag jätte ont i foten för att jag hade snubblat i en trapp så då fick jag sitta kvar inne på posten medans de flesta av personalen åkte ut och delade ut post.
Det fanns personal kvar såklart och det fanns även saker att göra där kanske inte så mycket men det var ändå något.
Jag fick tillexempel göra eftersändningar, backpost och sortera post som Bring kom med som skulle till olika företag. Eftersändningar och backpost är saker som praktikanter inte brukar få göra så det var lite kul.
För alla som inte vet vad eftersändningar och backpost är så kan jag berätta att eftersändningar är att det kan vara post till en viss person men att den adressen som det står på kuvertet är fel för att personen har flyttat och då finns den en viss pärm där det finns klisterlappar med rätt adress och då får man leta fram rätt adress till personen och om man inte hittar klisterlappen så vet jag faktiskt ärligt talat inte vad man göra för då var den en som fixade det.
Backpost är post som har kommit fel för att det har varit fel postnummer och då har man fått försök sök fram rätt postnummer på en sida och kolla om det är en rätt eller felnummer och sedan lägger man små brev och kuvert i en lådan och stora brev och kuvert i en låda.

Det här kanske inte världens roligaste text att läsa då men. Det var i alla fall otroligt roligt att få praktiser på posten och få träffa en så otroligt underbar, snäll och rolig personal som dom!
Jag har nog aldrig trivts så mycket på en praktik förutom som där. Önskar verkligen att jag fick göra om det.
Så där är verkligen en plats som jag skulle kunna tänka mig att sommarjobba på eller något liknande.
Dock är det lite jobbigt att cykla runt så mycket och sedan springa upp och ner för ganska många trappor.
Jag kan ju säga att i Onsdags när Västerås tidningen skulle delas ut så tog jag och min ena handledare med oss 600 stycken tidningar. Det är INTE lite post och reklam de delar ut och det är det att de delar ut post VARJE dag.
Visst, vissa dagar kan det var lite mindre men då är det inte stor skillnad. Så vill man ha ett jobb där man får mycket motion med mycket post. Bli brevbärare :) Och i torsdags fick jag även slänga 369 Västerås tidningar som blev över.
Efter det här har jag fått stor respekt för brevbärare , när man inser hur mycket jobb de göra varje dag!
Och sen var de även så gulliga att jag í torsdag fick ett paraply och en liten gåvocheck med en kod till en boksidan som man kunde beställa böcker på och då behövde jag bara slå in koden som betalning. Så på så sätt så behöver jag inte betala för bocken som jag vill beställa. Så snällt av dem!
Ja , det var väl en relativit sammanfattat text om min praktik på Posten i Hallsta

Kommentera här: